>Novinky SITECH
Novinky SITECH

Aktuální vývoj produktů a zprávy z praxe

Praxe: Zemní práce se společností Trimble EW pro stanici ICE na letišti Stuttgart

Sofistikovaná výstavba jámy - Zaiss spoléhá na tachymetrické ovládání rypadel

Letiště Stuttgart a výstaviště Messe Stuttgart jsou napojeny na letištní tunel nové linky ICE Stuttgart-Ulm podzemní železniční stanicí. Společnost Zaiss Transporte Baggerbetrieb GmbH, která se specializuje na zemní práce a výstavbu tunelů, je subdodavatelem konsorcia pro výstavbu letištního tunelu, jehož členy jsou společnosti Ed. Züblin AG a Max Bögl. Společnost Zaiss GmbH je zodpovědná za hloubení 3 šachet centrálního přístupu k podzemní železniční stanici a postupně se propracovala do skalnatého podloží pomocí rypadla CAT323 s řídicím systémem Trimble Earthworks s dlátem, lopatou a frézou.

Potíže při vytváření výkopových jam spočívaly nejen v samotné hloubce 25 metrů a ve vertikálním způsobu výstavby: Základna výkopu se od prvního zářezu rýče až do dosažení dna nezměnila, svislé stěny byly vyloženy 0,5 m torkretem a podepřeny ocelovými nosníky. Po každém kroku dlouhém 1,5 až 2,0 metru bylo nutné vyměnit nářadí a výkop a nakonec i samotné rypadlo, vážící 25 tun, vyzdvihnout z jámy.

Skutečnou výzvou bylo přesné vytesání vodorovných převisů o délce 50 cm ze skalních stěn, každý se sklonem 45° shora i zdola na každém stupni. Takzvané smykové hmoždinky jsou ze statických důvodů nutné pro přenos zatížení ze staničních trubek stanice podzemní dráhy. Zaiss dosáhl přesnosti provedení díky polohování s centimetrovou přesností pomocí univerzálního totálního měřicího přístroje (UTS) Trimble SPS930. Obsluha byla vedena dlátovou frézou nebo lžící bez vizuálního kontaktu pouze řídicím systémem stroje na základě modelu terénu přesně do míst, kde bylo třeba ještě odstranit horninu.  Plánovací data pro model jámy s projekcí táhla dodala mnichovská inženýrská firma GEODAT! a pro řízení stroje je připravila společnost Zaiss s Trimble Business Center.

Projekt zahrnuje celkem tři šachty, z nichž dvě již byly realizovány. Celkem je třeba pro všechny šachty dohromady uvolnit a vyhloubit 25 500 metrů krychlových. I přes několikadenní přerušení výstavby kvůli mrazům realizovala společnost Zaiss projekt rychleji, než bylo plánováno. Přesné a rychlé provedení modelu bez vizuálního kontaktu by nebylo možné bez řízení stroje Trimble Earthworks s ovládáním UTS.

 

Kontakt

Zaiss Transporte Baggerbetrieb GmbH
Jan Zaiss
Ulrichstraße 32
73663 Berglen-Ödernhardt

Tel.: 07195 72738
info@zaiss-transporte.de
www.zaiss-transporte.de